1. Home
  2. Over Hallmark
  3. Persberichten
  4. Brieven houden overledenen in leven

Brieven houden overledenen in leven

Nieuw initiatief van Hallmark inspireert mensen nalatenschap van brieven te schrijven

CAPELLE AAN DEN IJSSEL, 19 januari 2018 - Als een dierbare overlijdt ontstaat er een groot gemis dat extra voelbaar is op bijzondere momenten in je leven, zoals een verjaardag, bruiloft of de geboorte van je eerste kind. Om het mogelijk te maken om op die momenten een bericht te ontvangen van iemand die er niet meer is, introduceert Hallmark ‘Liefs voor Altijd’.

Liefs voor Altijd is een doos met onder andere blanco briefpapier, enveloppen, sluitzegels en inspiratie, bedoeld om mensen te helpen met het schrijven van brieven om later door te geven. Hallmark ontwikkelde het samen met drie ervaringsdeskundigen en 500 ‘proefpersonen’ die in de lente van 2017 zijn begonnen met schrijven. Jan Willem Koch, directeur Hallmark Nederland: “We raakten geïnspireerd door een gesprek dat ik twee jaar geleden had met Sabine. Ze vertelde dat ze na de geboorte van haar twee kinderen ieder jaar een brief aan ze schrijft. Over wat ze samen meemaken, maar ook over haar eigen leven en de lessen die ze daaruit leert. Al snel werd duidelijk dat meer mensen net als zij hun liefde willen verpakken als nalatenschap of postuum berichten van geliefden hebben ontvangen. Deze verhalen raakten ons zo, dat we er graag iets mee wilden doen.”

Doos met tastbare herinneringen

Zora, Marieke Marjolein en Sabine ontvingen of schrijven zelf een nalatenschap van brieven. Samen met documentairemaakster Juliette Stevens legde Hallmark hun verhalen vast. Marieke Marjolein: “Ik was 10 toen mijn moeder overleed. Ik herinner me nog dat ze ziek was de laatste maanden, maar ik had geen idee dat het ernstig was en dat ze er op een dag niet meer zou zijn. Een aantal maanden na haar dood, op haar verjaardag, kreeg ik een envelop van mijn vader. Met een brief vol lieve woorden van haar aan mij. Ik ben nu 23. Wanneer ik haar mis, lees ik hem nog steeds.” Zora ontving een herinneringsdoos met brieven, kaarten en cadeautjes voor belangrijke momenten van haar moeder, die overleed toen Zora 16 jaar oud was: “Het betekent zoveel voor mij dat mijn moeder deze doos met tastbare herinneringen voor mij heeft achtergelaten. De gedachte dat ze tijdens haar ziekbed deze brieven voor mij heeft geschreven geeft me elke dag nog zoveel troost.” Enkele weken geleden heeft Zora het laatste cadeautje opengemaakt, toen ze zelf moeder werd.

Bekijk hier de verhalen van Zora, Marieke Marjolein en Sabine

Maatschappelijke beweging

Het vastleggen van een emotionele nalatenschap past binnen een maatschappelijke trend waarin mensen anders naar het leven en de dood kijken. De dood wordt steeds minder taboe. Er wordt meer over gepraat. En bij steeds meer mensen groeit de behoefte om iets van betekenis na te laten. Daarnaast zijn mensen steeds meer op zoek naar zingeving. We willen dat ons leven ertoe doet, ook als we er zelf niet meer zijn.

Ontwikkeld samen met 500 gebruikers

Hallmark ontwikkelde Liefs voor Altijd niet alleen. Deze zomer plaatste Hallmark een oproep, op zoek naar mensen met een bijzondere motivatie om te beginnen met schrijven. Binnen drie weken ontving Hallmark ruim 2000 aanmeldingen, waarvan 500 mensen een prototype van de doos ontvingen om een start te maken met schrijven. Zo werd een community gecreëerd van gebruikers die ervaringen konden delen en samen met Hallmark Liefs voor Altijd door ontwikkelden.

Over Hallmark

Bij Hallmark begrijpen we als geen ander hoe belangrijk waardevolle relaties zijn. Daarom toveren we samen met miljoenen mensen over de hele wereld elke dag een grote glimlach op velen gezichten. Of het nu is omdat degene een mooie wenskaart ontvangt of een prachtig cadeau. Wij werken dagelijks aan een ruim én verrassend assortiment wenskaarten, cadeaus en stationary, zodat iedereen precies kan vinden waar ze voor die ene persoon naar op zoek zijn. Want we zien het als onze taak om mensen op een creatieve manier te inspireren emoties te uiten en daarmee waardevolle relaties te versterken, en dat al meer dan 100 jaar.

; ;