CAPELLE AAN DEN IJSSEL, 10 december 2013
Uit het grootste kerstonderzoek van 2013, door Hallmark Cards gehouden onder ruim 42.500 Nederlanders, blijkt dat 90% van de ondervraagden dit jaar van plan is kerstkaarten te versturen. Opvallend is dat het onderzoek een groot verschil laat zien in de manier waarop mannen en vrouwen deze kaarten versturen. Het blijkt dat mannen vaker (21,6%) dan vrouwen alle kerstkaarten in één keer sturen per post. Vrouwen geven de kerstpost vaker zelf af.
De piek qua kerstdrukte ligt dit jaar tussen 10 t/m 15 december. De meeste ondervraagden geven aan juist in deze periode kerstkaarten te versturen. Meer dan 60% van de Nederlanders stuurt tussen de 16 en 50 kaarten terwijl 17,5% zelfs van plan is meer dan 50 kaarten te versturen. Mannen versturen niet minder, maar wel minder vaak kerstkaarten dan vrouwen. Eerstgenoemden laten het versturen van kerstkaarten graag over aan vrouw, vriendin of moeder!
Het uiten van vriendschap is de belangrijkste reden voor het versturen van kerstkaarten (55,6%). Nederlanders blijken gelukkig erg sociaal. Gedeelde smart is tenslotte halve smart, want als tweede reden wordt genoemd: mensen een hart onder de riem steken (20,1%). Mannen en vrouwen ervaren de kerstperiode anders. Mannen denken bij kerst snel aan het kerstdiner, uit het onderzoek blijkt dat mannen de kerst 50% vaker met lekker eten associëren dan vrouwen. Voor vrouwen is het sociale aspect van kerst erg belangrijk. Zij associëren kerst 8% vaker met familie. Ook de kerstboom blijkt belangrijker voor vrouwen dan voor mannen.
Tot slot: een échte kerstkaart wordt zeer gewaardeerd. 79% van de ondervraagden hoopt en verwacht dit jaar zelf kerstkaarten te ontvangen. Het bewaren van de kaarten blijft ook anno 2013 populair. Of je ze nu aan een kerstlint bevestigt, de kaarten verzamelt op een plank of in een mand: 27% van alle ondervraagden geeft aan de ontvangen kaarten altijd te bewaren.