Liefde is niet te koop

CAPELLE AAN DEN IJSSEL, 14 februari 2010 - Op de dag, die van oudsher in het teken staat van het verklaren van de liefde, zien we een steeds commerciëlere invulling van dit gebruik. De winkels worden bevoorraad met synthetische rozen, zoete snoepjes met hartenkreten en zachte beertjes met lieve teksten op hun buik.

Eeuwenoude traditie

Over de oorsprong van Valentijnsdag doen uiteenlopende verhalen de ronde. Het is wel opvallend dat Valentijnsdag in alle verschillende varianten onbetwist samenhangt met liefde en vruchtbaarheid. Al in de veertiende eeuw schreef de beroemde Engelse dichter Geoffey Chaucer dat 14 februari de dag is waarop de vogels beginnen te paren. Zo zou ook bij mensen de 'paringsdrang' op deze dag beginnen. Een ander verhaal, dat de oorsprong van Valentijnsdag vertelt, stamt uit het jaar 270. Dit verhaal gaat over de Romeinse priester Sint-Velten. Deze priester werd geslagen en onthoofd, omdat hij het christendom niet wilde verloochenen. Voor het dochtertje van de gevangenbewaarder schreef hij de dag voor hij werd onthoofd een liefdesbrief, welke hij ondertekende met 'Valentijn'.

Volgens een ander verhaal wordt de eerste geschreven valentijnskaart toegewezen aan een Franse hertog van Orléans. Hij zou in de vijftiende eeuw gevangen zijn genomen door de Engelsen in de 'Tower of London'. Hij schreef zijn vrouw liefdesbrieven, die hij 'Valentines' noemde. Een van deze oudste valentijnskaarten is te zien in het British Museum in Londen.

Vanaf de zestiende eeuw werd het versturen van geschreven kaarten gemeengoed. Ze werden met de hand gemaakt van gekleurd papier, waterverf en gekleurde inkt. Aan het einde van de achttiende eeuw deed de machinaal geproduceerde valentijnskaart zijn intrede. Helaas is de exacte oorsprong van Valentijnsdag niet met zekerheid te bepalen. Het is echter wel duidelijk dat het versturen van een (anonieme) liefdesverklaring of wens onlosmakelijk verbonden is aan de valentijnstraditie.

Commercie

Ondanks de romantische en raadselachtige historie over het ontstaan van Valentijnsdag, is deze traditie in de 21-ste eeuw slachtoffer geworden van de honger naar meer, groter en beter. Niet alleen chocolade- en speelgoedfabrikanten zagen hun omzet de afgelopen decennia rond 14 februari flink stijgen. Ook producenten van luxe goederen als mp3-spelers, horloges en parfums profiteerden in toenemende mate van de populariteit van Valentijnsdag.

Maar het tij is aan het keren. Uit een onderzoek dat werd uitgevoerd door Paypal (2009), een aanbieder van een digitaal betalingssysteem, blijkt dat 90% van de ondervraagden Valentijnsdag tegenwoordig als een commerciële dag ervaart. Er wordt in ons land, in vergelijking met andere landen, dan ook het minste geld uitgegeven aan de dag van de liefde. Nederlanders zijn wereldwijd het meest nuchtere en sceptische volk als het om Valentijnsdag gaat.

Uit het eerdergenoemde onderzoek blijkt dat het versturen van een liefdeswens in een wenskaart echter onverminderd populair is; 57% van de ondervraagden zet nog steeds het liefste zijn gevoelens op papier. Bijna de helft (46%) van de ondervraagden stuurt ook nog een bloemetje.

Jos van der Pluijm, woordvoerder van Hallmark Cards zegt; "Valentijnsdag gaat om het uiten van je liefde voor iemand. Zo is het ooit ontstaan en is het eigenlijk nog steeds bedoeld. Dat kan op vele manieren en hoeft dus helemaal niet veel geld te kosten. Soms kan het kleinste gebaar het grootste effect hebben."

; ;